Masterplan Korte Groenweg
Heraanleg Korte Groenweg rond het sportcentrum
Verslag 3e Field Office Masterplan Korte Groenweg
Tijdens de derde Field Office (26 april) werd een eerste ontwerp van een voorkeursscenario voor de ontwikkeling van het gebied voorgesteld. Dit werd door het studiebureau gerealiseerd, rekening houdend met de verschillende bijdragen die het sinds het begin van het proces had ontvangen. De deelnemers onderzochten en bevroegen dit voorstel om na te gaan of het ontwerpplan de juiste richting uit ging en brachten hun observaties, vragen en opmerkingen naar voren tijdens een groepsdiscussie.
De leden van de wijkraad die de vergadering bijwoonden, benadrukten dat de bouw van een sporthal een antwoord was op een vraag van de buurtbewoners. Vervolgens temperden ze de wens om een route aan te leggen die de "bovenkant" van NOH (richting Versailles) met de sporthal zou verbinden, omdat het volgens hen niet zeker zou zijn dat de "jongeren" van Versailles er gebruik van zouden maken, gezien de afstand die moest worden afgelegd.
Ze zetten ook vraagtekens bij het parkeervoorstel voor de sporthal. Zal de voorgestelde capaciteit voldoende zijn? In antwoord hierop legde het studiebureau uit dat het aantal voorziene plaatsen tussen 65 en 70 auto's ligt, wat ongeveer dezelfde capaciteit is als vandaag. Met de komst van de tram zou het bijgevolg mogelijk zijn om het aantal mensen dat gebruik maakt van de hal het hoofd te bieden.
Voor het ruimere parkeerprobleem, bijvoorbeeld tijdens grote sportevenementen, wordt een aanpak voorgesteld waarbij parkeerplaatsen zoveel mogelijk gedeeld worden met naburige bedrijven. De leden van de wijkraad vestigden de aandacht op het feit dat dit soort oplossing al is ingevoerd in de buurt van het zwembad, maar dat het niet lijkt te werken. Er waren twee negatieve factoren die de automobilisten afremden om van het systeem gebruik te maken: de verplichting om 5 euro per parkeerplaats te betalen en de afstand van 200m die moest afgelegd worden tot de plaats van activiteit. Ze wezen er ook op dat als er een school zou komen in de buurt van Nos Pilifs, het probleem van de parkeeroverlast zou kunnen toenemen.
Deze vrees is gebaseerd op de huidige, zeer delicate situatie: parkeren is betalend in heel NOH, maar deze verplichting werd opgeheven rond de boerderij Nos Pilifs zodat auto’s ook gratis buiten de parking kunnen parkeren. Hierdoor raakt het parkeren verzadigd, hoewel het systeem van betaald parkeren de situatie zou moeten beheersen.
Zoals we kunnen zien, is het parkeerprobleem veelzijdig en geeft het aanleiding tot heel wat discussies, rekening houdend met het feit dat het gewicht van de illegaal geparkeerde auto's ook schadelijk is voor de grond, die samengedrukt en minder doorlaatbaar wordt en zijn intrinsieke kwaliteiten verliest.
Opmerking: Een “Field Office” is een vergadering onder leiding van het studiebureau, dat de inhoud levert. ‘s Ochtends zijn de verschillende diensten van de Stad aanwezig, in de namiddag de institutionele partners en twee vertegenwoordigers van de wijkraad NOH-Mutsaard.
Meld een probleem
Is deze inhoud ongepast?
0 reacties
Reacties laden...
Voeg je reactie toe
Meld u aan met uw account of schrijf u in om uw reactie toe te voegen.
Reacties laden...