Actieplan “Autoluw Haren”
Het mobiliteitsplan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
About this process
"Autoluwe wijken" maken deel uit van het mobiliteitsplan van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de periode 2020-2030. Het plan is de weerslag van een participatief proces met een veelheid van betrokken actoren (gemeenten, burgers, socio-economische partners, het middenveld...) en dit zowel uit Brussel als van buiten de gewestgrenzen.
Het resultaat is een mobiliteitsplan dat ten dienste staat van de levenskwaliteit van de burgers en de dynamiek in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De doelstellingen weerspiegelen deze visie: wandelen en fietsen in alle veiligheid, een grote keuze uit verschillende mobiliteitsdiensten aangepast aan de behoeften van de gebruikers, een vlotte doorstroming en een groot aanbod op de hoofdassen...
Lees meer over "Autoluwe wijken" op de website van het Gewest.
De Stad Brussel neemt nu het heft in handen om deze doelstellingen te vertalen naar concrete acties op haar grondgebied, te beginnen met de Vijfhoek. Om hierbij optimaal rekening te houden met de specifieke noden en wensen van de verschillende stakeholders (bewoners, handelaars, bezoekers...) wil de Stad de participatieve lijn van "Autoluwe wijken" verder bewandelen.
Waarom "Autoluwe wijken" ?
Met de implementatie van het Gewestelijke mobiliteitsplan "Autoluwe wijken" in de Stad Brussel wil het Stadsbestuur:
- De levenskwaliteit in de wijken verbeteren door het transitverkeer te verminderen.
- De vlotte bereikbaarheid van de wijken garanderen (ook met de auto, zij het aan een lage snelheid).
- Enkele openbare ruimtes opnieuw uitdenken, waarbij voorrang wordt gegeven aan voetgangerszones waar de wijk tot leven komt.
- De luchtkwaliteit verbeteren door de schadelijke emissies gelinkt aan transport te verminderen
Om die visie te realiseren heeft het Stadsbestuur zich in het meerderheidsakkoord al achter een aantal principes geschaard:
- Toepassing van het STOP principe: eerst de Stappers, dan de Trappers, dan het Openbaar vervoer en tot slot de Personenwagens.
- Een mobiliteits- en parkeerbeleid dat de autodruk doet dalen en extra openbare ruimte vrijmaakt door transitverkeer te beperken
- De verkeersveiligheid verbeteren
- Werken aan een nog performanter openbaar vervoer.
De Stad onderneemt al verschillende acties in lijn met deze visie en principes, maar andere concrete maatregelen zijn nog te bepalen. Om daarbij zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de reële noden en bezorgdheden van bewoners, handelaars en bezoekers, wil de Stad de verschillende stakeholders (belanghebbenden) op verschillende momenten bij de oefening betrekken.
Concreet zal de implementatie van "Autoluwe wijken" per stadsdeel in 3 fases verlopen: de diagnose van de huidige situatie, de opmaak en uitvoering van de maatregelen, en de evaluatie. De Stad wil de bewoners, bezoekers en gebruikers van de Stad in deze verschillende fases betrekken. Lees hier meer details over de stappen van het participatieproces.
Deel: